روکش وکیوم چیست؟

فهرست مطالب

روکش وکیوم

روکش وکیوم نوعی روکش pvc است. در واقع وکیوم از ورق mdf با روکش پی وی سی ساخته می شود.

تولید نهایی روکش وکیوم به این شکل است که PVC را با فشار زیاد روی سطح کابینت پرس می‌کنند. در واقع دلیل اصلی نامگذاری این ورق ها، استفاده از چنین تکنولوژی می باشد.

استفاده از تکنولوژی وکیوم باعث تخلیه هوای موجود در بین سطح mdf و روکش می شود. در نتیجه مقاومت آن، دو برابر خواهد شد زیرا روکش دقیقا روی ام دی اف با فشار زیادی می چسبد.

روش وکیوم باعث می شود که ورق در برابر آب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی داشته باشد.

با پیدایش تکنولوژی وکیوم و ساخت دستگاه تراش سی ان سی، ورق وکیوم رتبه یک را در میان تمام انواع ورق های چوبی کسب کرد. این ورق ها تحول گسترده ای برای تمام کسانی که در صنعت چوب فعالیت میکنند ایجاد کرده است مثل کابینت ساز ها که توانستند تزئینات بیشتری در سبک کابینت های کلاسیک به کار ببرند.

کاربرد روکش وکیوم:

استفاده رایج از این ورق ها در کابینت های آشپزخانه می باشد. علاوه بر آن، این تکنولوژی باعث شده تا از لوازم چوبی در سایر مکانها مثل سرویس بهداشتی ها و حمام ها و . . . نیز استفاده شود؛ زیرا معایب ورق های قبلی از جمله عدم مقاومت در برابر رطوبت را دیگر ندارند.

روکش وکیوم

قبل از خرید کابینت وکیوم از چهار فاکتور اصلی این نوع کابینت ها اطمینان کامل حاصل فرمایید:

  1. چسب آلمانی (مهمترین عامل بلند شدن وکیوم از روی ورق)
  2. روکش کره ای
  3. جنس ام دی اف درب ها (کاستامونا یا واناچای)
  4. نوع دستگاه وکیوم

تفاوت بین روکش ممبران و وکیوم

آیا ورق های ممبران با وکیوم متفاوت هستند ؟ باید بگویم که تفاوت زیادی ندارند و ممبران یک روکش وکیوم است. کابینت ممبران نوعی کابینت وکیوم است که روی آن تزئینات ظریف مختلفی وجود دارد. و معمولاً برای طراحی آشپزخانه ها به سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک از این مدل کابینت استفاده می شود.

درکابینت ممبران از تزیینات بیشتری مانند تاج، سرستون، منبت کاری و دیگر تزیینات بسیار ظریف استفاده شده است.

مزایای استفاده از روکش وکیوم

_ سازگاری با محیط زیست

ماده اولیه ی روکشهای وکیوم، چوب ام دی اف است و ام‌ دی ‌اف نیز محصولی از کامپوزیت چوب محسوب می‌شود و از الیاف و ضایعات چوب به عمل می آید؛ بنابراین ورق های با روکش وکیوم با محیط زیست سازگار بوده و می توان آن را به راحتی، دوباره بازیافت کرد.

علاوه بر این چون از ضایعات اضافه چوب ها ساخته می شود سبب می شود درختان کمتری برای ساخت آنها قطع شوند.

_داشتن تنوع گسترده در طراحی و رنگ

یکی از دلایل محبوبیت این نوع ورق ها تنوع بالا برای طراحی می باشد و طراح میتواند بخوبی سلیقه ی شما را در طرح دخالت دهد. همچنین یکی دیگر از مزایای بسیار خوب این روکش انعطاف پذیری بسیار بالا در تنوع رنگ است.

از این نظر شما می‌توانید مناسب باسلیقه و دکوراسیون خانه خود طراحی دکور از جمله طراحی آشپزخانه طراحی شلف و… را تغییر دهید. شما میتوانید در سایت کاتیونیکس نمونه کارهای اجرایی را ببینید

_ داشتن مقاومت بسیار بالا

به دلیل اینکه برای ساخت ورق های ممبران یا وکیوم در کنار ام دی اف از یک لایه PVC استفاده می شود. استحکام و مقاومت آن در برابر عواملی مانند آب و اسید و الکل ویا ضربه بسیار بالا می رود؛ و این یک مزیت حساب می آید.

_اجرای طرح های سه بعدی و کلاسیک

برای پیاده سازی نقش و نگار برجسته روی کابینت های چوبی، شما مجبور هستید که هزینه بسیار بالایی را پرداخت کنید. اما ورق وکیوم این ایراد را ندارد و شما می توانید با هزینه بسیار کمتری با استفاده از دستگاه های اتوماتیک یا پیشرفته هر طرح سه بعدی و کنده کاری که مورد نظر شما باشد را با استفاده از نرم افزار سه بعدی بر روی این مدل کابینت بیاندازید.

_سبک بودن کابینت وکیوم

استفاده کردن از ورق هایی که دارای کیفیت بسیار بالا و همچنین وزن بسیار سبک هستند یک مزیت بسیار خوب برای مصرف کننده و نصاب است. اگر ورق به کار رفته سبک باشد میزان فشار کمتری را برای نگهدارنده ها منتقل می کند؛ و در نتیجه دوام بالا می رود. ورق های وکیوم نیز وزن بسیار سبکی دارند و برای استفاده در محیط های خانه بخصوص در اشپزخانه بسیار مناسب می باشند.

_داشتن دوام و طول عمر بالا

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم به دلیل کیفیت مواد اولیه در ساخت این ورق ها در زمان نصب باعث میشود تا میزان فشار وارد شده به ریل ها و جک های کناری کمتر شده و دوام انها بالا برود. از طرفی هزینه تعمیر و نگهداری نیز برای خانواده کاهش پیدا می‌کند. که این یک مزیت بسیار عالی است زیرا می تواند کمکی برای اقتصاد خانواده باشد.

معایب کابینت ممبران و وکیوم

زمانی که طرح های کنده کاری های برجسته و فرورفتگی بسیار زیاد بر روی این ورق ها باشد ممکن است پوشش دادن لایه pvc بر روی آن بسیار سخت و دشوار باشد از این رو سعی میشود که از طرح های نسبتاً درشت برای این کار استفاده کند. مانند تصویر زیر

سی ان سی درشت با روکش وکیوم

_ حساسیت به نور آفتاب و گرما

برخی از مدل های ورق ممبران وکیوم لایه پی وی سی روی آن نسبت به گرمای زیاد شعله و یا نور شدید آفتاب در طولانی مدت واکنش نشان می دهد و ممکن است تغییر رنگ نیز بدهد و این یک عیب بسیار مهم در این نوع ورق می باشد.

_ داشتن تعمیرات سخت

با وجود اینکه این ورق ها، طرح و رنگ متنوع زیادی دارد؛ اما در صورت بروز هرگونه آسیب و یا خرابی برای تعمیر آن خیلی سخت می توان همان طرح را با همان کد رنگ و طرح پیدا کرد. از این رو تعمیرات سخت این کابینت، یکی از معایب ورق وکیوم یا ممبران می باشد.

نکته حائزه اهمیت این است که اگر شما از یک مجری حرفه ای برای ساخت دکوری ها و کابینت های دلخواه خود استفاده نکنید؛ ممکن است از مواد نامرغوب استفاده کند یا در اجرای آن ضعف داشته باشد این عمل باعث میشود میزان کیفیت دکور یا کابینت شما کاسته شود و از ظاهر آراسته آن نیز از دست میرود.

سخن پایانی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد به این مدل ورق ها این است که شما می توانید طرح های بسیار متنوعی را روی روکش چوب انتخاب کنید و این موضوع درباره مدل ممبران یا سرستون های تزئینی کابینت نیز صدق میکند. این موضوع باعث میشود تا برای انتخاب مدل نسبت به فضایی که در اختیار دارید و سلیقه ای که می خواهید دستتان برای انتخاب کاملاً باز باشد.

کابینت ممبران یک مدل کابینت لوکس زیبا برای آشپزخانه‌های امروزی است که در رنگ و طرح های مختلف ساده ویترینی همراه با جزیره و غیره ارائه می شود.

از طرفی رنگ بندی مدل ورق ممبران نیز بسیار متنوع است. همانطور که می دانید روی این کابینت ها از روکش چوبی استفاده میشود و روکش چوبی تنوع رنگی مختلف از قهوه ای تیره با نسکافه ای سفید کرم و تلفیقی از رنگ های مختلف دارد که بسته به نوع سلیقه خود و رنگ چیدمان خانه می توانید رنگ کابینت دلخواهتان را انتخاب کنید.

ما در این مقاله به تفاوت و همچنین مزایا و معایب ورق های ممبران و وکیوم پرداختیم امیدواریم که آگاهی لازم را به شما رسانده باشیم شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت خدمات، ازجمله خدمات وکیوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید و برای کسب اطلاع از تعرفه خدمات وکیوم صفحه تعرفه خدمات را مشاهده کنید.

خدمات MDF ارائه شده در کارگاه
نمونه کارهای طراحی:
آخرین مقالات:
ایده های ساخت:
مشاوره فوری

جهت مشاوره، سفارش خدمات و استعلام قیمت به روز ورق از طریق لینک زیر اقدام کنید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x